De Kampioenen
Ik ben zoals vele Vlamingen een fan van de TV-serie ‘FC De Kampioenen’. Ondanks de eindeloze herhalingen kan ik er nog steeds van genieten. Dat heeft eerlijk gezegd ook te maken met het feit dat de reeks enigszins tot het familiaal erfgoed behoort. Mijn zus en broer sieren de generiek van tientallen afleveringen als regie-assistente en studiomeester, mijn ouders, schoonbroer, kleinzoon, petekind, nonkels en tantes deden cameo verschijningen als gasten in het café van FC De Kampioenen, als voetbalsupporters, als ijsjeslikkende kinderen, als oppasbaby bij Carmen, etc … Zelf ben ik er nooit in opgetreden. En gelukkig maar … want als voorzitter van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) zou ik doorlopend met schaamrood op de wangen rondlopen omwille van het imago van de ondernemer in FC De Kampioenen.
Tja, het zijn natuurlijk karikaturen in deze komische TV serie die niets met de realiteit te maken hebben maar de ondernemers die tot de vaste crew behoren zijn geen toonbeelden van goed ondernemerschap. Balthasar Boma, de PDG van Boma Vleesindustrie NV, is uit op winstmaximalisatie ten koste van de kwaliteit van zijn producten; de garagist Dimitri De Tremmerie probeert zijn klanten er steeds op te leggen; Fernand Costermans is een geboren sjoemelaar die rommel als echte antiek verkoopt en Bernard Theofiel Waterslaeghers slaagt er niet in zijn restaurant goed te managen en zijn gasten een lekkere maaltijd voor te schotelen. Zij zijn geen kampioenen van ondernemerschap!
Die karikaturen staan haaks op de tientallen voorbeelden van ondernemerschap die we elk jaar weer mogen zien bij de jurering en prijsuitreiking van de Vlajo awards op het Vlajo Next Gen Fest in Walibi. De jongeren die meedoen aan de mini-ondernemingen, small business projects en Start Academy, tonen aan dat ‘ondernemerschap’ niet langer adjectieven behoeft zoals ‘duurzaam’ en ‘inclusief’. Voor hen zijn duurzaamheid en inclusie noodzakelijke componenten van ‘ondernemerschap’. Zij zien hun project niet los van de ruimere wereld en zijn op zoek naar het realiseren van maatschappelijke meerwaardes. Zij zijn niet de toekomst, ze maken de toekomst! Een toekomst die duurzaam en inclusief is … en waarbij ondernemende jongeren het verschil maken. Zij zijn De Kampioenen van de Toekomst!
En zoals bij de TV serie de acteurs maar kunnen schitteren doordat er een heel team achter de schermen aanwezig is, zo kunnen onze jongeren schitteren doordat ze ook op een sterk team kunnen terugvallen : hun gepassioneerde leerkrachten, hun schooldirecties, hun coaches, hun sponsors, .. en natuurlijk de gedreven équipe van Vlajo! Deze teamwerking moet gekoesterd en omarmd worden, zeker nu de eindtermen in het secundair onderwijs waarin ‘ondernemingszin’ een plaats had, verlaten zijn voor minimumdoelen waarin we deze vaardigheid niet meer terug vinden. Nochtans heeft de arbeidsmarkt meer dan ooit nood aan ondernemende jongeren! Daarom moeten we blijven inzetten op ‘ondernemingszin’ als kerncompetentie van de toekomst en maken we zo van jongeren kampioenen van hun eigen loopbaan.