Tita Tovernaar

Als kleine jongen zag ik mijn eerste TV serie ‘Manko Kapak’ bij de buren. Ze hadden de enige TV in de straat en alle kinderen uit de buurt zaten er woensdagnamiddag voor de buis. Manko Kapac was eerder een opgenomen toneelstuk met bekende acteurs zoals Senne Rouffaer, Cyriel Van Gent en Jef Demedts en ging over de laatste Inca koning. Het was wel het eerste eigen jeugdfeuilleton van de BRT. Toen we jaren later thuis zelf een TV in huis haalden, was de Nederlandse jeugdserie ‘Tita Tovenaar’ erg populair en werd het liedje van deze serie volop meegezongen door mijn jongste broer en zus : “Mijn vader is een tovenaar. Het is echt, het is heus, het is raar maar waar. Een Tita tovenaar”. Door de heruitzendingen werden mijn kinderen ook vertrouwd gemaakt met deze serie en het lijflied van Tika, de dochter van Tita Tovenaar. Maar sedertdien verdween Tita Tovenaar uit beeld.


Tja, vele bedrijven en organisaties lijken nu ook op zoek te zijn naar een Tita Tovenaar om de krapte waarmee ze geconfronteerd worden, op te lossen. Een tovenaar die met een tovenaarsstokje en abracadabra-spreuk vacatures kan invullen en de uitstroom kan stilleggen. Wanneer ik word uitgenodigd om een webinar of lezing te geven voor HR heb ik vaak het gevoel dat ik ook in die rol word geduwd. Men verwacht mirakel-oplossingen maar ik heb geen toverstaf of magische spreuk waarmee de krapte op één-twee-drie verdwijnt. Tita Tovenaar is niet mijn alter ego .. Sorry!


Als Tita Tovenaar niet het antwoord is voor de HR uitdagingen, ligt de oplossing misschien wel in andere jeugdseries. Waarom je niet laten inspireren door de ingesteldheid van Pippi Langkous ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Nog nooit een persoon met een beperking of een 65+er aangeworven? Ik denk dat ik het nu wel zou kunnen! Waarom niet zoals De Kat, de eerste klimaatactivist op TV, voluit opteren voor het uitbouwen van een duurzame organisatie waardoor de aantrekkelijkheid om er te werken vergroot? Waarom niet de ondernemingszin van Kapitein Zeppos en zijn jonge assistent Ben omarmen en outreachend gaan werven? Benut je de diversiteit die een programma zoals Sesamstraat kenmerkt? Die diversiteit betreft zowel personages als kanalen en kan je recruteringsbeleid rijker maken. Of laat je inspireren door de creativiteit en het omdenken in de Muppet Show.


Probeer dus jouw medewerkers te binden en boeien zoals de jeugdfeuilletons ook telkens weer hun kijkertjes wisten te binden en boeien! Dompel je onder in de jeugdfeuilletons en (her)ontdek het belang van diversiteit, creativiteit, ondernemingszin en out of the box denken en handelen. Zo kan je wellicht wel mirakels verrichten in jouw organisatie … zonder toverstok!